اولین دولت دموکراتیک کشور های اسلامی

امروز اولین دولت دموکراتیک منطقه ۹۰ ساله شد.

در  ۲۸ ماه می سال ۱۹۱۸ ٬ بدنبال بلبشوی انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ و سقوط امپراتوری روسیه٬ شورای ملی آذزبایجان در تفلیس٬ این کشور را مستقل و دموکراتیک اعلام کرد. و چون باکو هنوز تخت اشغال بلشویک ها بود٬ شهر گنجه پایتخت موقت شد.

این هم عکس اون ساختمانی که اولین شورای وزیران در آن تشکیل شد و فتحعلی خان خویسکی اولین نخست وزیر تعیین گردید.از دیگر اعضا محمد امین رسولزاده و نریمان نریمانف را می توان نام برد.

یکی از مهمترین دستاوردهای این دولت اعطای حقوق مساوی به زنان ومردان٬ در فعالیتهای سیاسی  و دادن حق رای به زنان بود و این برای اولین بار در کشورهای اسلامی اتفاق می افتاد و حتی در کشورهائی مثل انگلستان و آمریکا هم سابقه نداشت.

و دیگری تاسیس دانشگاه دولتی باکو بود که اولین دانشگاه مدرن آذربایجان محسوب میشود.

در سپتامبر ۱۹۱۸ باکو پایتخت شد . عمر این دولت بسیار کوتاه بود ۲۳ ماه از آغاز تا پایان طول کشید بدنیال اعتراضات کارگری و هجوم ارتش روسیه سوسیالیست و کشته شدن نزدیک به بیست هزار نفر٬ عمر استقلال به پایان رسید.

نظرات 3 + ارسال نظر
پرستو پنج‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 07:35 ق.ظ

چقدر قشنگ مینویسی از روی جایی مینویسی یا از اطلاعات عمومیته؟

یعنی اینقدر قشنگ مینویسم :))

پژ شنبه 11 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 03:38 ب.ظ

مبارکه! شیرینی هم دادن؟!

تعطیل کردند هر کی بره برای خودش شیرینی بخره:)

محمد پنج‌شنبه 23 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 05:56 ب.ظ http://iranusa.blogfa.com/

اطلاعات خوبی راجع به آذربایجان بهم دادی نظری هم راجع به پست سفر به باکو ٬سایت من هم بدهید خوشحال میشوم ٬ لینک سایتتان را هم در این پستم http://iranusa.blogfa.com/post-7.aspx گذاشته ام

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد