قیام های شیعیان از همون کتاب

بعد از شهادت امام حسین ( ع) صد تن از شیعیان در کوفه اتحادیه ای مخفی  تشکیل دادند. شعار آنها خون خواهی حسین بود در اواسط سال ۶۵ هجری ٬ چهار هزار تن از قیام کنندگان به کربلا رسیدند و از فرات گذشتند. ولی در آنجا شکست خورده و تقریبا همه شان در زمستان ۶۶ از بین رفتند.این قیام زمینه ای شد برای قیامهای بعدی که شناخته ترین آنها عبارتند از :

- قیام مختار ثقفی . مختار از سرداران یزید بود که بعد از سخنرانی حضرت زینب تصمیم به خونخواهی گرفت. برای اینکار به تبلیغ شیعه پرداخت و مردم را به امامت محمد بن حنفیه ( پسر سوم علی این ابیطالب ( ع)) دعوت کرد بعد از جنگها و دلیری های فراوان وبعد از مرگ یزید کوفه را گرفت و تمام کسانی را که در حادثه کربلا دست داشتند کشت و سر عمر بن سعد و پسرش را برای مقابله به مثل از تن جدا کرد.مختار جنگهای بسیار کرد و تمام بین النهرین را گرفت و تا مرزهای ارمنستان پیش رفت.بعد از مرگ مختار بین النهرین باز به دست خلفای بنی امیه افتاد.

-قیام زید پسر امام زین العابدین ( ع) فرقه زیدیه زید را امام پنجم می دانند. مرکز فعالیت زیدیه حسینیان در یمن امروزی بودکه هنوز مذهب رسمی آنان زیدیه است و امام هم دارند .

 - قیام ابومسلم خراسانی٬ ابومسلم از طرفداران علی ابن ابیطالب (ع) در خراسان قیام کرد و و تا شام رسید و "مروان حمار " آخرین خلیفه بنی امیه را از خلافت انداخت و زمینه خلافت ابوالعباس سفاح را فراهم آورد .ابومسلم جامه سیاه به نشانه مخالفت با بنی امیه می پوشید عباسیان هم به همین دلیل سیاه برتن کردند و بدین ترتیب به سیاه جامگان معروف شدند.امامان شیعه اثنی عشری از امام اول تا امام ششم در دوران خلفای اموی و بقیه در دوران خلفای عباسی بوده اند.خلافت علاسیان 500 سال طول کشیدکه در این دوران وضع شیعیان به نسبت دوران امویان بهتر بود اگر چه قیام های متعددی صورت گرفت که همه به نوعی سرکوب شدند.

- قیام مردم طبرستان در زمان حکومت طاهریان صورت گرفت که موفق به تاسیس حکومت علویان شدند.

- قیام اسماعیلیه ٬در قرن سوم هجری شیعیان اسماعیلی( پیرو اسماعیل پسر امام صادق (ع)) در بحرین قیام کردند و حکومت قرامطه را تشکیل دادند.

-   قیامهای مسلمانان بعد از حمله مغول از جمله نهضت سربداران به رهبری شیخ خلیفه و بعد از او شاگردش حسن جوری ( که معرف حضور همه هست !).نهضت سادات مازندرانی ٬نهضت سادات گیلان ٬جنبش مشعشیان که تا دوران صفویه ادامه یافت.

- و اما بقول آذری ها اساس مسئله ! قیام اسماعیل صفوی که چون قصد دارم به تفصیل بنویسم باشه برای بعد!

نظرات 5 + ارسال نظر
ری را چهارشنبه 29 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 11:53 ق.ظ http://www.rosaryabi.blogfa.com

سلام
جالب بود .....

مروری بر قیامها بود
من اپم بیا

[ بدون نام ] چهارشنبه 29 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 02:18 ب.ظ

خوب بود.

سید مجید چهارشنبه 29 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 05:57 ب.ظ http://neveshte.blogsky.com

ما هم منتظریم تا بعد

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 30 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 06:41 ق.ظ http://llee.blogsky.com

سلام
همیشه موفق باشی
جالب بود
بای

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 30 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 08:23 ق.ظ

امیدوارم این قیامها الان هم ادامه پیدا کنه !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد