هوپ هوپ نامه

میرزا علی اکبر صابر طاهر زاده در سال ۱۸۶۲ در شماخی ( آذربایجان ) بدنیا امد .او متعلق به خانواده ای متوسط و مذهبی بود . نوشتن شعر را از زمان دبستان اغاز کرد ... بعد ها با تشویق حاجی سید عظیم شروع به ترجمه اشعار فارسی( مثل گلستان سعدی ) به آذری کرد و بهمراه اشعار خودش آنها را در کتابچه ای جمع آوری کرد که تعدای از آنها در کتاب شعری بنام هوپ هوپ نامه موجود است . لینک

او متعقد به تاثیر شعر دربیداری اذهان مردم و آگاه کردن آنها از شرایط موجودشان بود .

اولین شعر صابر در سال ۱۹۰۳ در ژوزنال روسیه شرقی انتشار یافت در آن زمان او شاعری گمنام(خارج از محدوده زادگاهاش) بود  سه سال بعد٬ پنج ماه بعد از اولین انتشار ٬ او شروع به انتشار مطالبش در نشریه  ملا نصرالدین کرد ( اولین شماره این نشریه در تاریخ ۷ آوریل ۱۹۰۶در باکو توسط جلیل محمدقلی زاده منتشر شد)  و در عرض چند سال او شاعری مشهور نه فقط در آذربایجان بلکه در ایران ٬ ترکیه و آسیای میانه شد.

در همین دوران او دشمنان زیادی هم پیدا کرد. محمد علیشاه تلاش زیادی می کرد تا جلوی ورود قاچاقی نشریه ملا نصرالدین به ایران را بگیرد اما نمی توانست...

شعرهاشو که می خونی احساس می کنی مردم الان با اون زمان زیاد هم فرقی نداشتند و انگاری شعرها برای همین زمانه سروده شده.دوست دارم یکی از شعر هاشو اینجا بنویسم اما خوب چون دوستان بعظا با زبان شیرین آذری یا آشنا نیستند و یا مثل من در مرحله یادگیری هستند سعی می کنم با ترجمه بنویسم. 

نظرات 5 + ارسال نظر
سپید چهارشنبه 23 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 08:19 ب.ظ

من بی صبرانه منتظر شعرها با معانیش هستم.

همکلاسی پنج‌شنبه 24 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 10:04 ق.ظ

فکر کنم الان هم جلوی ورودش به خیلی جاهارو بگیرن! چون صابر عمدتا منتقد رابطه مردم و حکومت بوده و زنگ بیداری ملت از خواب غفلت!

سیدمجید پنج‌شنبه 24 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 10:10 ق.ظ http://neveshte.blogsky.com

سلام
می توانید ابتدا خوانندگان خود را با این زبان شیرین !! آشنا کنید و بهمراه خود در مراحل یادگیری قرار دهید و بعد اینگونه شعر ها را هم منتشر کنید.
این همه شعر خوب فارسی خودمان داریم .آن وقت شما خودتان را تو دردسر می اندازید آذری یادبگیرید تا شعرهایشان را بخوانید .البته فکر کنم اطرافیان مقصر دارند !!!

بهمن پنج‌شنبه 23 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 07:25 ق.ظ

دوست عزیز، ممنون از شعر صابر، صابر سعر بسیار زیبایی در بارۀ ستار خان داره که اینجور شروع میشه:
خال مجذوبیم گوریب قاری دیمه دیواده دیر
اگر ممکنه تمامشو در وب لاگ زیبای خودت بزار وگر نه برایم میل کن .ممنون میشم

شبنم پنج‌شنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 10:43 ق.ظ

این کتاب رو از کجا میشه تهیه کرد
کتاب جالبی هستش
ممنون میشم اگه کمکم کنین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد